Oefeningen tijdens de coronacrisis

Om jullie in deze roerige tijd zo goed mogelijk te blijven ondersteunen sturen wij wat hulpmiddelen om zelf mee aan de slag te gaan. We beginnen eerst met wat korte toelichtingen.

Waarom zijn oefeningen op dit moment zo belangrijk?

Oefenen en zorgen voor een normale lichaamsbeweging is juist goed. Het lymfevocht zal door de beweging van de spieren doorstromen in het lichaam en beter worden afgevoerd.

Hoeveel moet ik bewegen?

Beweeg binnen uw eigen mogelijkheden

  • Zoek een evenwicht tussen rust en inspanning.
  • Normaal bewegen en sporten is prima.
  • Bouw activiteiten en werkzaamheden rustig op.

Wat is er van belang bij de arm oefeningen?

  • Probeer je armoefeningen dagelijks te doen. Het is het beste dat je elke oefening ongeveer vijf tot tien keer uitvoert. Verdeel de oefeningen over de dag wanneer dit teveel voor je is. Zorg dat je geen pijn hebt terwijl je toch maximaal beweegt.
  • Een ‘rekgevoel’ bij de oefeningen is geen probleem, maar voorkom dat dit pijnlijk wordt. Elke ‘rek’ kun je vier tot vijf tellen vasthouden terwijl je rustig blijft doorademen.
  • Bij het oefenen is een goede houding van het bovenlichaam en de schouders belangrijk; goed rechtop staan en zitten, geen afhangende schouders, maar deze eerder iets naar achteren trekken.
  • Let op dat je bij de oefeningen niet met de armen gaat ‘veren’.
  • Ook na afloop van het oefenen ‘mag’ je geen pijn hebben. Is dit wel het geval, oefen dan de volgende keer minder intensief.

Laten we starten!

Oefening 1

Beweeg je arm gestrekt voorwaarts.

Oefening 2

Bij deze oefening je armen langs je lichaam laten hangen. Vervolgens een aantal keren je schouders optrekken en weer ontspannen.

Oefening 3

Je handen achter je rug in elkaar houden. Vervolgens je armen gestrekt omhoog brengen.

Oefening 4
Je handen in elkaar vouwen. Daardoor wordt je arm aan de geopereerde kant gesteund. Je armen zo ver mogelijk gestrekt omhoog brengen.

Oefening 5

Je handen achter je oren tegen je achterhoofd leggen en vervolgens je vingers ineen strengelen.

Houd je ellebogen eerst ontspannen naar voren en breng ze daarna zo ver mogelijk naar achteren.

Oefening 6

Staande tegen de muur beide armen zijwaarts omhoog brengen, zo hoog je kunt. Je handen blijven contact houden met de muur. Let er op dat je de schouders niet optrekt als je met de oefening begint.

Oefening 7

Leg je handen zo laag mogelijk op je rug en schuif ze langs je rug naar boven.

Oefening 8
Ga een stukje (15 cm) van de muur staan en ‘krabbel’ met beide handen tegelijkertijd langs de muur naar boven.



Hopelijk kunnen jullie hiermee aan de slag en daarnaast delen we nog een youtube filmpje. Waarbij je via de computer mee kan sporten.

Verder zijn wij te volgen op facebook (Onze Huid Huidcentrum) en instagram (onze_huid_huidcentrum).

Hopelijk tot snel!

Groetjes,

De huidtherapeuten van Onze Huid Huidcentrum,

Karlijn, Carlijn, Judith en Elise

https://onze-huid.nl/wordpress/wp-content/uploads/2020/03/stop-corona.jpg
Mis niets op het gebied van Onze Huid en volg ons!